Taas uusi ulkomuoto Herkulta. Enpä ole ehtinyt täällä lastuja veistellä. Joten uusin sitten vain tätä ulkonäköä tasaisin välein.

Tämänaamuisen The Independent -sanomalehti kertoo, että nelivetoinen "maasturi", elintasotraktori (Englannissa kutusvat niitä Chelsea tractor'eiksi Lontoon rikkaiden kaupunginosan mukaan), 4-litraisella koneella syytää noin 400 g hiilidioksiidiä muiden tienkäyttäjien iloksi jokaisella ajokilometrillä. Suuri osa autojen ympäristöhaitoista tulee tuotantoprosessista, ja siinäkin nelivetoiset elintasotraktorit ovat tavallisia perheautoja pahempia. Tavallinen 2-litrainen perheauto kuormittaa yhteistä ilmaamme noin 200 g:n verran hiilidioksidia per kilometri ja yksilitrainen 140 g:n verran.

Tyypillinen nelivetoinen (tarkoitan tässä LandRovereita, RangeRovereita, Toyotan LandCruisereita jne.) viettää koko elinikänsä tavallisilla asfalttiteillä. Vain 5 % nelivetoisista käytetään koskaan oikeaan tarkoitukseensa, maastoajoon (tähän ei tietysti lasketa päätieltä kesähuvilan pihaan tai hiihtokeskuksen parkkipaikalle ajoa). 

Nelivetoisille sattuu (englantilainen tilasto) 25 % enemmän onnettomuuksia kuin tavallisille autoille. Ja nelivetoisen ajaja on 27 % todennäköisemmin syyllinen onnettomuuteen. 4-vetoisen ajaja rikkoo liikennesääntöjä todennäköisemmin kuin tavallinen ajaja, ja joutuu kiistoihin (road rage) muita useammin. Törmätessään jalankulkijaan nelivetoinen tappaa kaksikertaa todennäköisemmin kuin tavallinen henkilöauto.

Suomen Luonto -lehden lukijat valitsevat vuosittain Vuoden Turhakkeen. Vuoden 2005 Turhake oli juuri tällainen elintasotraktori, ihmisen turhamaisuuden ja typeryyden mainoskalu.

109045.jpg

Että sellaista tuli tänä aamuna mieleen, ja mikä ettei, onhan nyt juhannusaatto, luonnon ja pakanuuden kukkea juhla.