Brysselin kevät oli kauneimmillaan sunnuntaina huhtikuun 3. päivänä, vaikka olikin kova tuuli. 

Suurtorin olivat vallanneet poisheitetystä teknoromusta tehdyt hahmot, patsaat suorissa riveissä. Turistien ja meidän "paikallistenkin", täytyi kävellä pitkin Euroopan kauneimman vanhan torin laitoja päästääksemme Kultaiseen Kenkään tai Espanjan Kuninkaaseen heittämään naamaamme lasillisen Moselin viiniä, jonka hinta jopa suurtorin kahviloissa on hieman ryöstämistä halvempaa, mutta ei paljon. 

Alla olevalla hahmolla on Compaq'in näppäimistö lonkallaan ja keuhkojen kohdalla suodatin, joka olisi tarpeen itse kullekin brysseliläisessä keväässä kävelevälle.

2134.jpg

Torilla oli tuhansia tällaisia patsaita, tuotu Saksasta komistamaan Brysselin porvareiden ja turistien muutenkin kaunista sunnuntaita. Patsaat olivat vielä hyväkuntoisia, joten oletan niiden ilahduttavan joidenkin muiden eurooppalaisten kaupunkien vapaita asukkaita vielä pitkän aikaa.

Taustalla goottilaistyylisen, jo 1400-luvulla rakennetun kaupungintalon (Hotel de Ville) kaunista, hiljan laserilla lähes valkoiseksi putsattua etuseinää.

2133.jpg

Ja lopuksi:

Taiteen triangelidraama: Taiteilija päättää onko hänen teoksensa taidetta, taiteen kuluttaja päättää saako hän siitä esteettistä nautintoa ja kriitikon tehtäväksi jää ylläpitää taiteellista keskustelua, joka saattaa koskea esillä olevaa teosta, mutta sitä on vaikea sanoa. Tämä ei kuitenkaan haittaa, sillä kaikki kolme elävät omaa paradigmaansa, eivätkä ymmärrä toisiaan, ja pitävät kutakin osapuolta joko hulluna, ymmärtämättömänä tai nerona.