Se ei ole uutinen, että Vanhanen tyytyi Putinin selityksiin ilmatilanloukkauksista. Uutinen olisi ollut, jos Vanhanen olisi jatkanut riitaa. Vähän kuin uutinen piispan ja koiran puremistapahtumista.

Kysymys on, miksi ja kenen toimesta asiasta nostettiin niin suuri kohu. Sehän alkoi juuri Vanhasen ilmoittautuessa presidenttikilpaan, joten luonnollinen epäily oli, että uutinen liittyi siihen. Nyt asian lässähdettyä, tämä selitys ei tunnu oikealta.

Muuten ilmakäytävä, jota venäläiset koneet lentävät kiertäessään Suomen ja Viron ilmatiloja matkalla Pietarista Kaliningradiin, on niin kapea, että "ilmatilanloukkaukset" eivät ole mikään ihme. Ihme olisi, jos niillä navigaatiovarusteilla, joilla vanhat TU134 ja muutkin koneet lentävät, pysyttäisiin käytävässä.

Suomalaiset koneet käyvät silloin tällöin Venäjän (ja aikaisemmin Neuvostoliiton) ilmatilassa, tahallaan tai tahattomasti.

Takavuosilta on muistissa Cessna 150 koneen "eksyminen" matkalla Ivalosta Ouluun, ja päätyminen ylösalaisin jollekin surkealle suolle Kuollan niemimalla. Lennonopettaja ja oppilas sanoivat tarponeensa takaisin satakunta kilometriä pitkin korpia pikkukengissään. Puhtaista kengistä päätellen venäläisillä saattoi olla tässä selviämisihmeessä sormensa pelissä. Venäläisethän eivät tienneet koko eksymisestä mitään ennen kuin suomalaiset alkoivat kysellä arvokkaan koneensa perään, joten naapurin ilmavalvonnan häpeällekin sopi aisioiden painaminen villaisella niin pian kuin mahdollista. Tapauksessa epäillään vedonlyönnillä olleen jonkinlaista osuutta.

Tai Finnairin Convair Metropolitan'in matka Kajaanista Kuopioon ja pikainen käväiseminen rajan takana. Keskenään naisista rupattelevat pilotit huomasivat kauniissa lentokelissä virheensä vasta, kun Kuopio ei näkynytkään oikeaan aikaan. Matkustajat saivat nauttia uusista maisemista, vaikka eipä kai niissä Venäjän Karjalan saloissa ja järvissä ole paljon Suomen maisemista poikkeavia piirteitä.

Ja tietysti hyvin muistetaan yhden sotilasmestarin matka Utista IL-28:lla Viipuriin ja takaisin, ja venäläiset eivät sitä edes huomanneet. Normaalisti Viipurin bussimatkoillaan tämä sotilasmestari kävi kuseksimassa vanhan rajan muistomerkillä muiden muistomatkailijoiden tapaan. Samainen sotilasmestari teki myös ilmavoimien historian lyhyimmän laskukiidon kovaan vastatuuleen poikittain Jyväskylän kiitotielle Fieseler Storch:lla. Laskussa oikea rengas liikkui 15 senttiä ja vasen ei liikkunut yhtään. Omien sanojensa mukaan sotilasmestari olisi voinut laskeutua kiitotielle takaperinkin, mutta ei viitsinyt..

Fieseler Storch:n kuva lainattu Lotnictwo.net:stä

3514.jpg